Passa kylsystemet med propylenglykol före vintern kommer

Det lönar sig icke att vara lat och mena på att man inte behöver byta kylarvätskan för att den är long life och det ändå är långt till vintern. Det är minsann ej så komplicerat att själv blanda proylenglykol med vatten och därpå hälla på i fordonets kylsystem.

e1520

Med propylenglykol så får man många viktiga fördelar

Med monopropylenglykol så får man flertal viktiga funktioner. Glykol fungerar som frostskydd så att man klarar temperaturer på ner till -30 utan att fordonet står still. Med etylenglykol så får man det bästa frostskyddet men det rör sig enbart om några graders skillnad från en blandning med propylenglykol.

En annan sak som är bra med glykolen är att man får ett korrosionsskydd. Det gäller ju att beskydda kylsystemet från rost och även från avlagringar som kan förstöra både kylare samt motor. Det går att mäta med glykolmätare hur mycket som finns kvar men rent praktiskt så bör man göra rent och byta glykolen vartannat år.

Det är även så att man med kylarglykol får en högre kokpunkt på kylarvätskan. Beroende på hur man blandar glykolen med vatten så kan man komma upp i över 100 grader.

Använd den bästa typen av kylarglykol i ditt fordon

Ska man köra på propylen alternativt på etylen? Det här är en fråga som man kan ställa sig. Frågan är om inte etylenglykolen borde förbjudas pga. sin giftighet och vad den kan ställa till med när bilen en dag skrotas. Djur slickar i sig ämnet och dör.

Den som vill kan inhandla en helt ofarlig, livsmedelsgodkänd propylenglykol och nyttja i kylaren. Ett livsmedel som inte kan fördärva djur och natur.

Något som påverkar vad som blir bäst är den metall som finns i motorn. Om man till exempel har aluminium i motorn så finns det glykoltyper som kan förstöra materialet och dessa ska man då undfly.

Man bör likaså undvika blandningar av olika glykolsorter helt enkelt för att de kan ha tillsatser som reagerar på fel sätt med varandra. Detta kan alltså resultera I att man skadar kylaren. Om det bildas klumpar i blandningen så kan detta skapa stopp i systemet vilket ej är bra.

Om du ej vet vilken typ av glykol som finns just nu i ditt fordons kylarsystem så är det endast att skölja ur systemet och därpå börja om. Färgerna som du ser på glykolprodukten har ingenting med själva propylenglykolen att göra. Färgen är en tillsats från tillverkaren som ger produkten mer personlighet.

Kom ihåg att glykolprodukter kan vara avsevärt farliga

Även ifall en viss produkt marknadsförs som giftfri kylarvätska så ska du vara medveten om att den här produkten ska förvaras långt bort från barn och djur. Etylenglykolen har en söt smak men är väldigt giftig så den ska aldrig komma i närheten av nyfikna barn!

Ifall du anser att det verkar komplicerat och en aning farligt att mixa själv så är det kanske lättare och säkrare att skaffa färdig kylarvätska som du fyller på med för att sedan slänga förpackningen så att du slipper ha något farligt på hyllan i garaget.

Den färdiga vätskan är ingen kostsam produkt och därmed så kan man inte anföra att det finns någon finansiell orsak till att skjuta upp det där med att byta glykolen. Det är lätt att använda och bilen mår enormt fint när det blir kallt ute.